Fanfare 2.0

Thijs Hazeleger heeft ruim 15 jaar ervaring in de culturele sector, werkte 12 jaar als docent in het kunstvakonderwijs en is landelijk inzetbaar als fanfarecoach. Die praktijk is ontstaan naar aanleiding van Fanfare 2.0, een project van het Zuilens Fanfare Corps waar hij artistiek leider was tot maart 2022 en nu nog steeds euphonium speelt. In 2008 begon de fanfare met een onderzoek naar de vernieuwing van de vereniging. Met meer dan 100 jaar geschiedenis was het een uitdaging om een balans te vinden tussen traditie en experiment, maar dankzij de inzet van diverse professionals en de betrokkenheid van de leden is dit goed gelukt. Inmiddels is het ZFC weer een bruisende club met veel jonge muzikanten.

Interactieve aanpak

Thijs helpt een vereniging verder en is daarin ondersteunend. Hij beschikt over kennis en ervaring met betrekking tot succesvolle ingrediënten van een vernieuwingstraject, maar werkt op maat. Daarom komt hij naast inspirerende voorbeelden ook met vragen over jullie uitdagingen. Zitten die in het jeugdbeleid of juist in de artistieke ambities? Vind je maar geen opvolger van de voorzitter? Of loopt het ledenaantal terug? Hoe komt dat?

Opdrachtgevers

Als fanfarecoach gaf Thijs workshops en presentaties aan verschillende muziekverenigingen uit Ommen, Dalfsen en Hardenberg (Cultuurkoepel Vechtdal), Deventer (Leeuwenkuil kunstencentrum), Aalsmeer (Cultuurpunt Almere), Amstelveen (Muziek- en Dansschool Amstelveen), Groningen (VRIJDAG), Drachten (Keunstwurk / LKCA), Tilburg (Kunstloc), Breda (De Nieuwe Veste), Drenthe (Gemeente De Wolden) en Zwolle (Stadkamer). Begeleidingstrajecten op maat verzorgde hij in de omgeving van Utrecht, de Betuwe, de Zaanstreek, de Ronde Venen, het Groene Hart, de Hoekse Waard, Helmond, Den Bosch, Oisterwijk, Zuid-Limburg, Enschede, Zutphen en Zwolle. Dat deed hij in opdracht van Rabo Club Support, FEM-FEDS, de Zwolse muziekraad en op verzoek van verenigingen zelf. Op landelijk niveau was hij actief in opdracht van Stichting CRON, het LKCA en de KNMO. Voor de BBM was hij coach bij het project BOOST. In samenwerking met Musidesk Rijnbrink & Spectrum Elan ontwikkelde hij de pilot Verenigingsondersteuning in Gelderland waarin hij muziekverenigingen begeleidde samen met lokale professionals uit het sociaal domein.

“Thijs heeft tijdens de Week van de Amateurkunst een prima workshop gegeven voor muziekverenigingen uit het Vechtdal.

Met zijn enthousiaste aanpak blaast hij nieuw leven in de verenigingen.

De interactieve werkwijze spoort deelnemers aan om mee te denken, wat maakt dat ik terugkijk op een zinvolle sessie.”

Renée Nieuwenstein, cultuurmakelaar voor de Gemeente Dalfsen

“Thijs heeft in Drachten een inspirerende presentatie gegeven tijdens een netwerk- en informatiebijeenkomst voor amateurkunstverenigingen i in opdracht van LKCA, Keunstwurk en Gemeente Smallingerland.

Met zijn ervaring weet hij goed voor welke uitdagingen traditionele muziekverenigingen staan en geeft praktische tips welke stappen je kunt zetten voor een werkwijze hafabra nieuwe stijl.

Informatief, energiek en boeiend!

Fenna van Hout, senior beleid bij het Landelijk Kenniscentrum Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA)

“Het was voor ons niet alleen een leerzaam traject, maar ook heel succesvol en plezierig. Jouw begeleiding heeft ons bijzonder goed geholpen om op een andere manier naar ons orkest te kijken. Jouw inventarisatie van meningen, ideeën en belevingen van alle leden van het orkest bracht veel positiviteit aan het licht en geleidelijk aan ook een grotere betrokkenheid. Daarmee is de bereidheid tot actieve deelname in de organisatie van de club gegroeid.

We zijn heel blij en tevreden met jouw begeleiding.

Je positiviteit, energie, empathie, luisterend oor, charme en de veiligheid die je bood brachten ons in no time naar een traject van verandering. Wij zullen potentiële klanten zeer gemotiveerd stimuleren tot het inhuren van De Fanfarecoach.”

Gert Bouwman, bestuurslid Kamerorkest Trajectum (Utrecht)